آماده باش برای شدیدترین توفان خورشیدی

با نزدیک شدن به پیش بینی سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، مبنی بر اینکه زمین در سال 2013 در اثر شدیدترین توفان خورشیدی با خاموشی گسترده روبرو خواهد شد، ناسا از هم اکنون سطح آمادگی خود را افزایش داده است چرا که به گفته دانشمندان، این دوره می تواند تاثیرات فاجعه باری روی شبکه های برق جهانی و سیستم های ارتباطی بگذارد.

به گزارش مهر در هشدار ناسا و آکادمی ملی علوم آمده است که میلیون ها نفر در سال 2013 بدون برق و در نتیجه بدون غذا و دارو خواهند ماند و تمام یخچال ها، تلفن های همراه و ماهواره ها خاموش می شوند. این پیش بینی اولین بار حدود دو سال پیش از سوی این مرکز مطرح شد.

در آن زمان دانشمندان ناسا اعلام کرده بودند توفان خورشیدی که قرار است در سال 2013 رخ دهد می تواند برای زمین به یک فاجعه بزرگ تبدیل شود. همان هشدار علمی کافی بود تا بسیاری از مردم به تاریخی که در تقویم مایاها به عنوان پایان دنیا در نظر گرفته شده بود اشاره کنند.

هر چند که در آن تقویم، 21 دسامبر 2012 به عنوان پایان دنیا پیش بینی شده بود. حالا یک بار دیگر با نزدیک شدن به زمان این توفان بزرگ خورشیدی، ناسا دوباره در مورد این حادثه هشدار داده است.

انفجارهای خورشیدی

در دهه های گذشته نیز توفان های خورشیدی رخ داده اند که یکی از قدرتمندترین این توفان ها در سال 1972 باعث قطع ارتباطات تلفنی راه دور در ایالت ایلینوی آمریکا شد. در سال 1859 نیز یکی از همین توفان های خورشیدی خطوط مخابرات را در دو سوی اقیانوس اطلس به طور کامل قطع کرد و شش میلیون نفر در کبک کانادا به مدت 9 ساعت به سبب یک توفان ژئومغناطیسی بدون برق ماندند.

به گفته دانشمندان اگر حادثه ای مشابه آنچه در آن سال رخ داد تکرار شود، تعداد افراد بدون برق به 130 میلیون نفر افزایش خواهد یافت. در ماه می 1921 نیز توفان دیگری بسیاری از خطوط برق و تلفن را در دو سر اقیانوس اطلس خارج از استفاده کرحد. تحقیقات سال 2008 ناسا نشان می دهد هزینه چنین صدماتی در نتیجه برخورد مستقیم یک شراره خورشیدی حدود یک تا 2 تریلیون دلار خواهد بود.

زبانه های خورشیدی در دوره های یازده ساله به اوج و فرود می رسند. در چنین دوره ای، تعداد بسیاری از لکه های خورشیدی ظاهر می شوند و قدرت خروجی خورشید با افزایش چشمگیر در میزان و قدرت شراره های خورشیدی بیشتر می شود.

اتمسفر زمین می تواند از این برخوردها خود را مصون نگه دارد اما خسارات جدی را روی ساختارهای اجتماعی و اقتصادی روی زمین وارد می کند. بر اساس اظهارات دانشمندان، اگر یکی از شراره های بزرگ خورشیدی در دوره بیشترین فعالیت خورشید به زمین اصابت کند، قطع برق، عدم کنترل هواپیماها، از کار افتادن ماهواره های نظامی و غیرنظامی از نتایج آن خواهد بود.

تام بودگدان مدیر مرکز پیش بینی وضعیت هوافضا از سازمان اقیانوسی و اتمسفری آمریکا می گوید: «این سازمان به دقت وضعیت را تحت نظارت دارد و ما می دانیم که وضعیت هوای فضا چقدر می تواند قدرتمند باشد و چگونه رویدادهایی که روی سطح خورشید آغاز می شوند می تواند نتایج ویران کننده ای روی زمین داشته باشند.»

به گفته او، از این رو پیش بینی وضعیت هوایی فضا به ما کمک می کند که یا از رویدادهای در حال وقوع جلوگیری کرده یا صدمات را به حداقل برسانیم. بر اساس اظهارات دکتر میچیو کاکو عضو انجمن فیزیک آمریکا، شراره های خورشیدی شبیه گلوله هایی است که در فضا شلیک می شوند و به طرف زمین حرکت می کنند، بنابراین ما باید مانع رسیدن این گلوله ها به زمین شویم.
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 8 آذر 1391 | 14:14 | نویسنده : رضا و بروبچ |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.